top-100-film
95-100

Аероград

Режисер:

Олександр Довженко

Сценарист:

Олександр Довженко

Оператор:

Михайло Гундін, Едуард Тіссе, Микола Смирнов

У ролях:

Степан Шагайда, Сєрґєй Столяров, Степан Шкурат, Олена Максимова

Рік створення:

1935

Студія:

Українфільм, Мосфільм

Хронометраж:

82 хв

Дія пригодницького фільму розгортається в 1930-х роках. На радянському Далекому Сході, біля Тихого океану планується побудувати нове утопічне місто — Аероград. Місцеве населення розділяється на дві групи: одна підтримує проект, а друга («класові вороги») – всіляко з ним бореться. Щоб зашкодити будівництву, Японія засилає диверсантів («самураїв»). На перешкоді їм стає колгоспник Степан Глушак (Степан Шагайда). Частина дії відбувається у селі старовірів, голови яких негативно ставляться до проекту Аерограда (підтримуючи японського агента), а молодь, навпаки, радіє йому. Наприкінці фільму Степан Глушак самочинно «засуджує» до страти свого давнього друга (який став «зрадником») і вбиває його.

Не обійшлося в фільмі і без канонічної «нової радянської людини», яку уособлює у фільмі пілот Володимир у виконанні Сєрґєя Столярова. Побачивши його в цій ролі Ґріґорій Алєксандров одразу без проб запросив актора на роль в легендарному фільмі «Цирк» (1936). Завдяки цьому Столяров також став одним з прототипів робітника у знаменитій скульптурній композиції Вєри Мухіної «Робітник та колгоспниця» (1937).

Надихнувшись далекосхідною природою, Довженко працював над «Аероградом» у своїй старій поетичній манері, відомій з часів «Звенигори» й «Землі». Радянські критики високо оцінили фільм, проте він був надто тісно пов’язаний зі сталінською пропагандою, щоб увійти до національного канону після 1991 року і, попри відверто авангардистську естетику й досі належить до найбільш недооціненої частини спадку пізнього Довженка.