“Небувалий похід” в Швецькому інституті кіно
13 жовтня в Домі кіно Швецького Інститут кіно в рамках тижневого фестивалю німого кіно Sound of Silence відбудеться показ фільму “Небувалий похід” (1931) Михаїла Кауфмана в музичному супроводі колектива Антона Байбакова.
Орагнізатор і партнер події – Український інститут у Швеції (Ukrainska Institutet i Sverige).
Спеціально для Sound of Silence, Фільмофонд та Кінолабораторія Довженко-Центру виготовили та надали DCP-копію фільму “Небувалий похід” з англійськими субтитрами.
«Небувалий похід» –шедевр Михаїла Кауфмана, одна із найвизначніших знахідок Довженко-Центру останніх років, який більше 80 років пролежав на полицях архівів.
«Небувалий похід» – конструктивістський фільм-репортаж про рух «двадцятип’ятитисячників» – робітників направлених Партією в 1929 році на підйом села. Фільм знімався в одному з найбільших радгоспів свого часу «Гігант», на Харківському тракторному заводі, Чорноморському флоті в Севастополі. Це остання робота авангардистської школи кіноків в Україні.
Творчі шляхи Михаїла Кауфмана і Дзиґи Вертова розійшлися після «Людини з кіноапаратом» (1929). З частини відзнятого матеріалу Михаїл змонтував власний фільм «Навесні» (1929). «Небувалий похід» – його наступна робота, створена в атмосфері початку реакції та неприязного ставлення кінокритики до «естетизування машин» та «неігровізму» кіноків.
У «Небувалому похіді» Кауфман уже відходив від ідеї механічної камери-ока, проте машинами – тракторам і комбайнам – все ще приділяв набагато більше уваги, ніж людям. Злидням тогочасних сіл Кауфман протиставляє геометричний ритм механізованих заводів.
Проблемою сіл, в дусі пропаганди того часу, показано куркулів, а прогресивним кроком – формування колгоспів. Колективізація у фільмі йде пліч-о-пліч з індустріалізацією, а от наступним етапом «небувалого походу» в останніх кадрах фільму зображена мілітаризація.
«Небувалий похід» – парадоксальний фільм, що показує село того часу, так як звикли репрезентувати місто, і попри свою тотально агітаційну форму, компілює індустріальне захоплення Вертова з пантеїстичною м’якістю Довженка.
Антон Байбаков – незалежний композитор та виконавець, що працює з відомими українськими музичними гуртами (ДахаБраха, Катя Chilly). Пише музику з 1998-го року. Останні п’ять років плідно співпрацює з молодими українськими кінорежисерами. Автор музики до таких відомих українських фільмів-призерів міжнародних кінофестивалів, як «Хворісукалюди» (реж. Юрій Річинський, 2011), «Дорога» (реж. Максим Ксьонда, 2012), «Крамниця співочих пташок» (реж. Анатолій Лавренишин, 2014), «Листопад» (реж. Маша Кондакова, 2014), «Євромайдан. Чорновий монтаж» (2014). Учасник багатьох українських та європейських кіно- та музичних фестивалів.
До складу колективу колективу також входять Софія Турта (вокал, рояль), Варвара Турта (рояль), Андрій Надолський (барабани), Єгор Гавриленко (бас), Жанна Марчинська (віолончель).