РЕТРОСПЕКТИВА «СТУПКА 75: STRANGER»

З 25 по 28 серпня в столичному Культурному центрі «Кінотеатр «Київ» проходитиме ретроспектива фільмів з участю Богдана Ступки «СТУПКА 75: Stranger», присвячена 75-й річниці з Дня народження актора.

З цієї нагоди Національний центр Олександра Довженка підготував програму, яка має на меті відійти від емблематичного амплуа актора і познайомити глядача із нетиповими, але не менш талановитими роботами Богдана Ступки.

Відкриється ретроспектива українською прем’єрою художнього історичного фільму польського режисера Єжи Гофмана «Давня легенда. Коли сонце було богом» (2003), в якому Богдан Ступка виконав одну з чільних ролей. Також, в рамках програми, вперше на українському екрані буде показано один із останніх фільмів Отара Іоселіані «Шантрапа» (2010) та Кшиштофа Зануссі «Серце на долоні» (2008).

Розклад показів:

25 серпня, 17:00

ДАВНЯ ЛЕГЕНДА. КОЛИ СОНЦЕ БУЛО БОГОМ (2003), 100 хв

реж. Єжи Гофман (Українська прем’єра фільму)

«Коли сонце було богом» – пригодницький історичний фільм відомого польського режисера Єжи Гофмана. Стрічку знято за мотивами однойменного історичного роману Юзефа Крашевського. Знаний своїми історичними блокбастерами Гофман цього разу зосереджує увагу на далекому ІХ столітті н.е. – за сто років до прийняття Польщею християнства.

На тлі язичницьких обрядів та побуту слов’ян розігрується традиційний феодальний сюжет про боротьбу із безжалісним та кривавим князем Попєлем, якого за правадініми легендами живцем з’їли миші.

Цей язичницький екшн показує історію боротьби за справедливість нащадка славетного роду П’ястів та є радше узагальненою антропологічною розвідкою, а не прискіпливою історичною реконструкцією

Після героїчної ролі Богдана Хмельницького в контроверсійному фільмі Гофмана «Вогнем і мечем», Ступка грає кривавого язичницького князя, який залюбки рубає голови як ворогам так і родичам. Роль маніакально-депресивного Попєла, зразкового тирану часів раннього феодалізму, дає змогу Ступці разкрити найтемніші боки негативності людського буття.

26 серпня, 17:00

ШАНТРАПА (2010), 120 хв

реж. Отар Іоселіані

Комічна напівавтобіографічна історія режисера авторського кіно. Як і свого часу сам Отар Іоселіані, скромний молодий митець-дисидент Ніколас тікає з Радянської Грузії до ліберальнішої Франції.

У Грузії Ніколаса підтримує родина і надихає колорит старовинних місць. Проте радянські партійні бюрократи забороняють до показу його фільми. У Франції місцеві продюсери також не проти порізати стрічки Ніколаса. Коли фільму таки вдається дійти до екрану, єдиними його глядачами виявляється сам Іоселіані та легендарна французька акторка Бюль Ож’є.

Богдан Ступка з’являється в фільмі в епізодичній, але яскравій іронічній ролі одного з партійних цензорів.

27 серпня

13:00 ОЧІКУЮЧИ ВАНТАЖ НА РЕЙДІ ФУЧЖОУ БІЛЯ ПАГОДИ (1993), 90 хв

реж. Михайло Іллєнко

Потужний вітер закидає юнака Ореста – сина українського емігранта – назад в українське село. Лихий вітер розлучає його з коханою. Утім хоробрий Орест, потрапивши до мережива дивовижних подій, має намір возз’єднатися зі своєю любов’ю.

Події фільму розгортаються на початку ХХ століття, хоча часові і просторові координати тут доволі непевні. Так, серед локацій фільму трапляються і придніпровські поселення, узбережжя Флориди та Бермудський трикутник. Сам фільм складається з двох частин. У першій, українській, Іллєнко намагається об’єднати народний фольклор і демонологію з фантастичними елементами та іронією. Друга частина, яку можна було б назвати «американською», є пародією на такі популярні в той час жанри, як спагеті-вестерни та пригодницькі фільми.

Як і в магічному реалізмі у фільмі Іллєнка розмиваються межі між сном і реальністю. Повний іронії, легенд, байок та анекдотів, фільм контрастує з українським поетичним кіно та водночас лишається відданим його традиціями

На фестивалі «Стожари» в Києві в 1995 за участь в фільмі Богдан Ступка отримав Приз за найкращу чоловічу роль другого плану.

17:00 СЕРЦЕ НА ДОЛОНІ (2008), 98 хв

реж. Кшиштоф Зануссі

Всесильного магната Константу з характером найгіршої людини у світі спіткає хвороба серця. В цей час касир Стефан через надмірну доброту втрачає роботу та приймає рішення скоїти самогубство. Серце хлопця може врятувати Константу. Але, навіть попри допомогу професійних злочинців, Стефан лишається невдахою навіть в справі зведення рахунків з життям.

В трагікомедії «Серце на долоні» традиційну для себе тему життя і смерті Кшиштоф Зануссі подає крізь католицьку ідею: в цьому світі ми гості, та шлях наш триватиме і надалі.

Прем’єра фільму відбулася на ІІІ Римському МКФ, де український соліст польського акторського ансамблю – Богдан Ступка – за іскристе виконання ролі Константи отримав приз за кращу чоловічу роль.

28 серпня, 17:00

ДВА В ОДНОМУ (2006), 120 хв

реж. Кіра Муратова

Стилізована абсурдистська стрічка Кіри Муратової складається з двох новел. Дія першої частини відбувається виключно в театрі, друга – розповідає історію хтивих бажань пристаркуватого багатія, якого власне і грає Богдан Ступка. Фільм досліджує кордони між театром та реальним життям, акторами та людьми, мистецтвом та смертю.

«Два в одному» є одним із найбільш незвичних фільмів Муратової. Дві історії фільму чи то продовжують одна одну, чи то вступають в суперчку. Ніколи ще Муратова так наполегливо не просила глядача долучитися до творення фільму, який деякі критики прирівнювали до творів сучасного мистецтва.

Перша новела розігрується, мов вистава на сцені провінційного театру. Друга – постає таким собі карнавальним видовищем. Перший акт подібний до шекспірівської трагедії, де актори-аматори розігрують гамлетівські сюжети. Другий – схожий на шекспірівську комедію, в якій сяють відомі актори. В першому випадку Муратова обирає імпровізацію. В другому – шоу, повне інтермедій та бурлеску.

Коли завіса піднімається, актори грають або гротескно, або псевдо-психологічно. Таким чином, Муратова збиває з пантелику глядачів, які не знають, що вони зараз дивляться, театральну постановку або ж «реальний» фільм. Так вона не тільки підриває жанри, а й самі межі художніх форм.

Facebook-подія показів: https://www.facebook.com/events/672482449567235

Національний центр Олександра Довженка – державний кіноархів художніх фільмів, що зберігає більш як 4 600 найменувань кінотворів. Є єдиним Асоційованим членом Міжнародної федерації кіноархівів (FIAF) в Україні. Центр Довженка здійснює наукові дослідження в галузі кінематографії, укладає й видає довідникову літературу з історії кіно, спеціалізовані кіновидання. На зберіганні в центрі знаходяться особисті архіви відомих кіномитців та унікальні артефакти українського кінематографу.

РЕЄСТРАЦІЯ НА УЧАСТЬ В ПОКАЗІ