“Політика ритму: кіно українського авангарду”
Програма «Політика ритму: кіно українського авангарду» є результатом співпраці Національного центру Олександра Довженка та Німецького інституту кіно і відео-арту «Арсенал».
Своєю метою ця серія показів має подолання стереотипного сприйняття радянського кінематографу як монолітного явища. Розповсюдженому ігноруванню регіональних особливостей радянського мистецтва програма протиставляє самобутній феномен українського експериментального кіно 1920-х років.
Як відомо, друга половина 20-х років минулого століття була недовгим, але стрімким періодом розквіту українського радянського кіно. Діяльність ВУФКУ, короткотривала економічна автономія від Москви та поява генерації сміливих митців в 20-ті роки сприяли створенню в Україні низки кіно-робіт, етапних навіть в розрізі світового кіно.
Щоб осягнути українське кіно 20-х як знаковий епізод світового авангардного мистецтва свого часу, програма «Політика ритму» робить акцент на фільмах конструктивістського ухилу та монтажних експериментів.
У Берліні буде показано два перших повнометражний фільми Олександра Довженка («Земля» та «Арсенал»), в яких майстер вперше в повній мірі проявив свій режисерський хист та дух першовідкривача.
Одним з стержневих елементів програми стане показ усіх трьох фільмів українського періоду Дзиґи Вертова («Одинадцятий», «Людина з кіноапаратом», «Ентузіазм (Симфонія Донбаса)»). А ліричний фільм його брата та до певного часу соратника Михаїла Кауфмана «Навесні» було обрано фільмом-відкриття програми.
Окрасою німецької серії показів можуть стати два маловідомі фільми Іван Кавалерідзе («Перекоп» та «Штурмові ночі»). Вперше німецькому глядачеві випаде нагода переглянути стрічки «Два дні» Георгія Стабового та «Хліб» Миколи Шпиковського.
Попри неминучу відданість радянській пропагандистській моделі свого часу з її прославлянням колективізації та індустріалізації, українські фільми представлені у програмі «Політика ритму» своїм кипучим естетичним новаторством долають прив’язаність до конкретних історичних обставин та виглядають однією з найбільш цікавих віх європейського кіно першої половини ХХ століття.
Кураторами програми «Політика ритму: кіно українського авангарду» з української сторони став Станіслав Мензелевський – кінознавець та керівник науково-програмного відділу Національного центру Олександра Довженка; з німецької – Георг Вітте – професор славістики та компаративістики Берлінського вільного університету та Єлена Вогман – літературознавець та аспірантка Берлінського вільного університету.
Відреставровані та заново озвучені версії фільмів для показу в Німеччині надав Національний центр Олександра Довженка.
Повний розклад програми «Політика ритму: кіно українського авангарду»:
1 липня, «Навесні», Михаїл Кауфман, УРСР, 1929
2 липня, «Одинадцятий», Дзиґа Вертов, УРСР, 1928
3 липня, «Звенигора», Олександр Довженко, УРСР, 1927
4 липня, «Два дні», Георгій Стабовий, УРСР, 1927
5 липня, «Ентузіазм (Симфонія Донбаса)», Дзиґа Вертов, УРСР, 1930
7 липня, «Перекоп», Іван Кавалерідзе, УРСР, 1930, «Хліб», Микола Шпиковський, УРСР, 1929
8 липня, «Штурмові ночі», Іван Кавалерідзе, УРСР, 1931
9 липня, «Людина з кіноапаратом», Дзиґа Вертов, УРСР, 1929
10 липня, «Арсенал», Олександр Довженко, УРСР, 1929