“МЕЖІ СВОБОДИ: НЕЗАЛЕЖНІСТЬ ПО ОБИДВА БОКИ ЕКРАНУ” В КИЄВІ

До 25-річчя незалежності України Національний центр Олександра Довженка покаже в Києві українську ретроспективу «Межі свободи: незалежність по обидва боки екрану».

Facebook-подія: https://www.facebook.com/events/541743602692843/

Практично відразу після проголошення незалежності української держави 25 років тому, цю знакову подію почали інтерпретувати, переважно, як подію виключно політичну. Проте, за межами офіційних сторінок історії завжди існувало звичайне людське життя, на яке новонабута незалежність також впливала. У програму ретроспективи увійшли рідкісні та, найчастіше, забуті українські фільми ранніх 90-х, які відображають цей період не з офіційної позиції, а показують життя пересічних українців. «Межі свободи: незалежність по обидва боки екрану» розкриє тему змін в українській культурі після здобуття країною незалежності, а кожен фільм представить глядачу історію, в якій здобута незалежність проявляється у різних формах, сюжетах і жанрах.

Розклад показів:

8 вересня, 20:30

«ШАМАРА» (1994), реж. Наталя Андрєйченко

(фільм представить режисерка Наталя Андрєйченко та оператор Володимир Басс)

9 вересня, 20:30

«ЦВІТІННЯ КУЛЬБАБИ» (1992), реж. Олександр Ігнатуша

(фільм представить режисер фільму)

10 вересня, 20:30

«РОЗПАД» (1990), реж. Михайло Бєліков

(фільм представить співпродюсер стрічки Володимир Кузнєцов)

11 вересня, 20:30

«ВПЕРЕД, ЗА СКАРБАМИ ГЕТЬМАНА!» (1993), реж. Вадим Кастеллі

(фільм представить режисер фільму)

Місце: Кінотеатр «КІНОПАНОРАМА» (Київ, вул.Шота Руставелі, 19).

Кінострічка «Розпад» (1990) Михайла Бєлікова – перший художній фільм про аварію на Чорнобильській АЕС, деталі якої намагається дізнатись головний герой – журналіст Олександр Журавльов. Картина розповідає не стільки про викид радіоактивних речовин, скільки про руйнування людських відносин і колапс цинічного держапарату – не дивлячись на замовчування владою масштабів і наслідків трагедії, Олександру вдається знайти істину та «звільнити» її.

Про іншу свободу йде мова у кінокартині «Цвітіння кульбаби» (1992) режисера Олександра Ігнатуші. Молодий чоловік після 8-річного ув’язнення повертається в рідне село вже незалежної України. Герою доводиться пристосовуватися до нових порядків у новій країні і протистояти залишкам старої системи. Наприклад, міліції, яка продовжує жити та діяти так само, як в попередніх реаліях тоталітарної та репресивної держави.

Назва фільму Наталі Андрєйченко «Шамара» (1994) повторює прізвисько головного персонажа Зіни. Вона – новий тип героїні для українського кіно, такий, яким, в свій час, була «маленька Віра» для радянського. Вона веде себе брутально, але в душі ховає романтичні почуття до свого чоловіка-в’язня, який одружився з нею, щоб уникнути суворого покарання за її зґвалтування. І хоча події фільму відбувається у 70-х роках, стиль кінорозповіді, «декорації» – в’язниця, лікарня, дають право казати, що цей фільм відображає реалії 90-х.

В ретроспективі також представлені комедії. «Вперед за скарбами гетьмана!» (1993) Вадима Кастеллі розповідає про нащадка гетьмана Полуботка, який дізнається про своє козацьке походження та про скарби, які сховав його пращур у Лондоні. Тепер на нього покладена місія державного значення: забрати гетьманське золото, за яким полюють також КГБ, українська мафія, партійці та ЦРУ. Фільм є іронічною реакцією на «істеричні» спроби реставрації козацької спадщини на початку 90-х.

«Практично одразу після проголошення незалежності, остання стала трактуватися як подія політичного порядку. Культура, в ситуації, що склалася, сприймалась скоріше як декоративна рамка в нескінченній низці офіційних заходів. Ця редукція практично вихолощує весь пафос незалежності і зводить різноманітний спектр емансипативних процесів до бюрократичних практик, залишаючи за кадром потенціал епохи. За допомогою кінематографа, а саме рідкісних і дуже часто забутих українських фільмів ранніх 1990-х, ми спробуємо показати, що ж відбувалося за межами офіційного і державного пафосу на маргінесі української незалежності», – повідомив один з кураторів програми, начальник науково-програмного відділу Центру Довженка Станіслав Мензелевський.

Нагадаємо, прем’єра ретроспективи «Межі свободи: незалежність по обидва боки екрану» відбулася на цьогорічному Одеському МКФ, що проходив з 15 по 23 липня в Одесі.

РЕЄСТРАЦІЯ НА УЧАСТЬ В ПОКАЗІ