Культурфільм: Українське єврейство у кіно

Третя подія освітньої програми Культурфільм:

Лекція Йосифа Зісельса «Щезлий світ. Єврейське життя в Україні: 1930–1990-ті»

Йосиф Зісельс — єврейський громадський діяч України, член спостережної ради Українського Гельсінського союзу з прав людини, член Української Гельсінської групи (1976-1988), співробітник Робочої комісії розслідування використання психіатрії в політичних цілях (1976-1991), розповсюджувач самвидаву, правозахисник, активіст єврейського національного руху.

Співголова (з січня 1991 р.) та голова (з квітня 1992 р.) Асоціації єврейських організацій та общин України (Вааду України).

Член робочої групи з питань підготовки і відзначення 150-річчя від дня народження митрополита Української Греко-католицької церкви Андрія Шептицького (2015), з підготовки проекту концепції меморіального музею пам’яті жертв Бабиного яру (2016).

Перегляд фільму «Гер Цвіллінг та фрау Цукерман» (1999, режисер Фолькер Кепп).

Культурфільм: Українське єврейство у кіно

«Гер Цвіллінг та фрау Цукерман» (ориг. Herr Zwilling und Frau Zuckermann)

1999, Vineta Films, 126 хв.

Режисер: Фолькер Кьопп

Сценарій: Фолькер Кьопп, Барбара Франкенштайн

Оператор: Томас Пленерт

Кінець 1990-х у місті Чернівці, яке за сто років побувало й австро-угорською, й румунською, і радянською глибокою провінцією, перш ніж перетворитися на прикордоння незалежної України. Тепер тут водночас відроджується — через зняття політичних заборон — й остаточно щезає внаслідок масової еміграції колись жваве єврейське життя. Німецький документаліст Фолькер Кьопп досліджує місто очима двох похилого віку німецькомовних буковинських євреїв Рози Цукерман і Матіаса Цвіллінга.

Постійну увагу Фолькера Кьоппа до таких регіонів, як Буковина, Мазури, Східна Пруссія тощо, легко пояснити його походженням — режисер сам народився на типово центральноєвропейському одвічному прикордонні, у Померанії. Алегорічний відбиток кумедних й сумних внутрішніх суперечностей Буковини, мальовничого краю з непевними економічними перспективами та плинною культурною ідентичністю, режисер знаходить у побутово-філософських монологах та зворушливій дружбі двох “вимерлих тварин” (за власним означенням), балакучої та експресивної Цукерман та її “лицаря у блискучому обладунку”, флегматичного песиміста Цвіллінга, які збираються разом у її чернівецькій квартирі, щоб читати газети німецькою мовою та вірші Пауля Целана.

Кьопп знов повернувся на батьківщину Целана за кілька років (цього разу прихопивши з собою Гарві Кейтеля) і зняв там ще одну стрічку — «Цього року у Чернівцях» (Dieses Jahr in Czernowitz, 2004). Її було присвячено пам’яті Рози Цукерман і Матіаса Цвіллінга. Того ж 2004-го фільм про них було вперше показано в Чернівцях — хоч він й до сьогодні залишається маловідомим українському глядачеві, скромний, шляхетний, прихований у часі, точнісінько як його герої.

РЕЄСТРАЦІЯ НА УЧАСТЬ В ПОКАЗІ