КІНОЛЕКТОРІЙ “КУЛЬТУРФІЛЬМ. ВУФКУ. LOST&FOUND”

Запрошуємо до кінолекторію «КУЛЬТУРФІЛЬМ. ВУФКУ. Lost&Found»: чотири лекції міжнародно визнаних дослідників кіно та покази фільмів 1920-х в Музеї кіно: Виставці ВУФКУ. Lost&Found.

У фокусі уваги кінолекторію — Всеукраїнське фотокіноуправління (ВУФКУ) в контексті трендів світового кіно свого часу.

Всесвітньовідомий кінознавець Любомир Госейко (Франція) розповість про зв’язок українського та французького кіноавангарду та українські фільми у міжнародному прокаті 1920-х; професорка Центрально-Європейського університету Оксана Саркісова (Угорщина) розкриє щемливі теми тілесних політик та національних ієрархій у радянському кіно 1920-х, а композитор та дослідник Олексій Ретинський (Україна-Австрія) розповість про інноваційність звукових ефектів у фільмах Дзиґи Вертова.

Після лекцій глядачі зможуть поспілкуватися з дослідниками та переглянути тематичні стрічки 1920-х років, більшість із яких стали знаковими не лише для ВУФКУ, але й для світового кінематографу.

Вхід на всі події програми КУЛЬТУРФІЛЬМ за виставковим квитком Музею кіно.

Квиток на виставку дає право відвідати всі покази циклу.*

Локація: Кінолекторій, 5 поверх.

⚫ 2 листопада о 17:00. Лекція Оксани Саркісової «Кінодіагностика: гігієна та національності в радянському кіно 1920-х років» з кінопоказом фільму “Жінці про жінку” (1930, 37 хв. Режисерка: Ївга Григорович).

Мова лекції: російська з перекладом на українську.

Оксана Саркісова — історикиня, дослідниця кіно, наукова співробітниця Blinken OSA Archivum Центрально-Європейського Університету (Будапешт), директорка міжнародного документального правозахисного фестивалю Verzio (Будапешт). Авторка численних статей з історії радянського та східно-європейського неігрового кіно, антропології аматорської фотографії та монографії «Радянські національності на екрані: культурфільми від Крайньої Півночі до Середньої Азії» (2017).

Фільм «Жінці про жінку» (1937) — режисерський дебют майбутньої заслуженої діячки мистецтв УРСР (1954), уродженки Дубна Євгенії Григорович (1905-1978).

Науково-популярний фільм про будову та особливості жіночого організму, рекомендації щодо поведінки жінки у повсякденному житті, зокрема під час вагітності та в післяпологовий період. «Жінці про жінку» знімався комсомольською знімальною групою на Одеській кіностудії та у медичних закладах й установах міста, на джутовій та тютюновій фабриці.

Медичним консультантом фільму виступив провідний лікар-гінеколог свого часу, доктор медицини Олександр Крупський, автор кількох українських підручників і монографій із оперативного акушерства.

⚫ 9 листопада о 17:00 – Лекція Олексія Ретинського «“Симфонія Донбасу” Дзиґи Вертова. Морфологія шуму» та кінопоказ фільму «Ентузіязм (Симфонія Донбасу)» (1930, 65 хв. Режисер: Дзиґа Вертов)

Мова лекції: російська з перекладом на українську.

Олексій Ретинський — український композитор, дослідник, художник. Народився і навчався в Криму, потім у Київській консерваторії, класичну й електроакустичну композиції вивчав у Вищій школі мистецтв у Цюріху, згодом вступив до Університету мистецтв у м. Грац (Австрія). Свою дипломну роботу присвятив дослідженню звуку в фільмах Дзиґи Вертова.

Окрім академічної (камерної, хорової, симфонічної) музики створює електроакустичні твори для театру, інсталяцій, перформансів. Мешкає і працює у Відні.

«Ентузіязм (Симфонія Донбасу)» (1930) — перший український звуковий фільм, шедевр світового кінематографу. Знятий метром кіноавангарду Дзиґою Вертовим, він був першим кінотвором, у якому реальні промислові та буденні звуки слугували створенню музичного образу, а не лише підпорядковували його візуальному ряду.

Присвячений першому п’ятирічному плану, фільм оспівує індустріалізацію, колективізацію, пропагує боротьбу з неписьменністю та релігією. Один із найбільш теплих відгуків про фільм залишив Чарлі Чаплін: «Я ніколи не міг уявити, що ці індустріальні звуки можна організувати так, аби вони здавалися прекрасними. Я вважаю Ентузіязм однією з найбільш хвилюючих симфоній, які я коли-небудь чув. Містер Дзига Вертов — музикант. Професори мають учитись у нього, а не сперечатися з ним».

⚫ 15 листопада о 19:00 – Лекція Любомира Госейка «Дві вуфківські експериментальні стрічки у французькому кіноавангардi 1920-х» та показ фільму La marche des machines / «Марш машин» (1928, Франція, 6 хв. Режисер: Ежен Деслав) та Les nuits électriques / «Електричні ночі» (1928, Франція, 13 хв. Режисер: Ежен Деслав)

Мова лекції: українська

Любомир Госейко — кінознавець, історик кіно, рекламіст, перекладач. Народився у Франції 1951 р. у родині українських політемігрантів. Вищі студії: славістика — Лілльський університет, режисура і кінознавство — Паризький кіноінститут. Засновник Українського кіноклубу в Парижі. Консультант кіноархівів і регіональних кінотек, упорядник ретроспектив українського кіно у Франції. Автор низки статей у французькій, міжнародній та українській кінопресі. Автор монографії Histoire du cinéma ukrainien (Die, 2001; укр. вид. – «Історія українського кінематографу», Кіно-Коло, Київ, 2005).

«Марш машин» (La Marche des machines, 1928) та «Електричні ночі» (Les Nuits électriques, 1928) – модерністські стрічки, що досліджують геометрію та ритми урбаністичного життя французької столиці. Ці фільми повернулися з небуття нещодавно — Любомир Госейко випадково знайшов їх у гаражі будинку на півдні Франції. У 2004 р. фільми ввійшли до повної ретроспективи Євгена Деслава у Центрі Помпіду. Євген Деслав (Слабченко, 1899 — 1966) — французький та іспанський режисер українського походження, який свого часу тісно співпрацював з ВУФКУ.

⚫ 16 листопада о 17:00 – Лекція Любомира Госейка «Les Tartares versus “Тарас Трясило” в контексті французького кінопрокату» та показ фільму «Тарас Трясило» (1926, 62 хв. Режисер: Петро Чардинін).

Мова лекції: українська

Фільм «Тарас Трясило» (1926) знятий за однойменним романом Володимира Сосюри 1925 р., довго вважався втраченим. Стрічку віднайшов в архівах Французької фільмотеки кінокритик Любомир Госейко, а зусиллями Довженко-Центру плівку привезли в Україну.

Дія першого українського костюмованого блокбастера розгортається у ХVII ст.: віртуозно зняті масові зйомки кінних атак, рукопашних боїв і народних гулянь, «салонні» сцени розкішного життя в палаці стали одними з найефектніших в українському кінематографі. Типажі козаків добирали за картиною Іллі Рєпіна «Запорожці», яка висіла в кімнаті режисера Чардиніна на Одеській кіностудії. Науковими консультантами фільму були академіки Дмитро Яворницький та Сергій Єфремов. Головні ролі в фільмі зіграли зірки тогочасних екранів, актори театру Леся Курбаса «Березіль» – Амвросій Бучма та Наталія Ужвій.

___________________________________________________________________

ГРАФІК РОБОТИ ВИСТАВКИ ВУФКУ. Lost & Found:

13 вересня – 01 грудня

1-й і 5-й поверхи Довженко-Центру

12:00 – 20:00

Вихідні дні – понеділок, вівторок.

*Вхідний квиток – 80 грн, пільговий – 50 грн.

Пільговий квиток – школярі від 11 років, студенти та пенсіонери за наявності дійсного посвідчення.

Вхід вільний для співробітників музеїв, осіб з інвалідністю 1-2 груп, учасників бойових дій за наявності дійсного посвідчення.

Замовити екскурсію можна за тел.: (093) 013 22 98.

Виставковий простір доступний для людей з інвалідністю.

РЕЄСТРАЦІЯ НА УЧАСТЬ В ПОКАЗІ