ГЕРОЇЧНИЙ MAKE-UP: ІВАН (1932)

Національний центр Олександра Довженка та Національний художній музей України продовжують спільний проект – «ГЕРОЇЧНИЙ MAKE-UP». Це серія кінопоказів, яка приурочена до спільної виставки НХМУ та Ґете-Інституту «Герої. Спроба інвентаризації».

27 лютого о 18.00 в НХМУ, вул. Грушевського, 6 (мапа) відбудеться наступний кінопоказ на тему “Робітник: герой без рис”, фільм «Іван» (1932, реж. Олександр Довженко).

Передмова: Михайло Собуцький, доктор філологічних наук, професор культурології НаУКМА.

ІВАН

УСРР

«Українфільм» (Київ)

1932

86 хв.

Автор сценарію і режисер Олександр Довженко

Оператори: Данило Демуцький, Юрій Єкельчик, Михайло Глідер

Художник: Юрій Хомаза

Композитори: Ігор Белза, Борис Лятошинський, Юлій Мейтус

У ролях: Петро Масоха, Степан Шагайда, Степан Шкурат, Олена Голик, Дмитро Голубинський, Микола Надемський, Олександр Хвиля, Терентій Юра

Перший звуковий фільм Довженка, в якому він експериментує не тільки з зображенням, а й уже зі звуком. Народний спів монтується з заводськими гудками, скреготом і гуркотом техніки, ліричні кадри потоків Дніпровських вод змінюються гігантськими металевими конструкціями. На екрані – двобій учасників першої п’ятирічки з природою, в результаті якого народиться ДніпроГЕС. На тлі цих масштабних подій відбувається боротьба і з людською природою – спроби перетворити селян на канонічних робітників-ударників, щоправда, не завжди вдалі. Цікаво, що найбільш завершений образ  фільму, не герой-ударник, а прогульник, який не піддається «перевихованню». Саме в цьому персонажі Довженко «відвів душу» як майстер комедійного жанру. В 1934-му році фільм отримав нагороду на МКФ у Венеції. 

Михайло Собуцький: ««Іван» стоїть не тільки на перетині звукової й німої епох у кіно, а й у точці максимально жорсткої «реконструктивної» (як тоді це називалося) діяльності «інженерів людських душ» і архітекторів суспільного буття. Скільки Іванів у Довженковому «Івані»? Бо у фільмі це просто «негероїчний герой», як казав сам О. Довженко: Іван – «герой, якого ведуть…» Серійне виробництво із селян пролетарських Іванів – той результат, який перш за все дозволяє говорити про конструктивізм естетики фільму «Іван»».

ВХІД: за квитком до музею (20 грн. для дорослих, 10 грн. для студентів, 5 грн. для пенсіонерів і школярів)

ГЕРОЇЧНИЙ MAKE-UP – цикл кінопоказів, що мають на меті дослідити способи конструювання образу Героя в українському радянському та пострадянському кіно.

Радянська влада з особливим пієтетом ставилися до кінематографу та його потенціалу. Кіно зіграло вирішальну роль в творенні радянської міфології та пантеону її офіційних героїв. Через кіно та діалог спробуємо дослідити способи конструювання образу «героя» в українському радянському та пострадянському кіно.

В рамках циклу ми розглянемо ключові фігури цієї міфології – Селянина, Робітника, Вождя, Поета, Бунтівника, Антигероя та інших – і звернемо увагу на особливості їх кінематографічної репрезентації, ідеологічну функцію та історичний контекст.

Тож слідом за виставкою «Герої: Спроба інвентаризації» ми спробуємо простежити, а разом із тим і підважити саму механіку героїзації i її наслідки для сучасної української культури.

Файл афіші для завантаження тут

Наступні кінопокази:

13 березня

Тема: Герой-зрадник-жертва: логіка окупації.

Фільм: «Нескорені» (1945, реж. Марк Донськой)

Передмова: Олена Стяжкіна 

20 березня 

Тема: Лікар:героїчні будні

Фільми: «Лікар» (1973, реж. Володимир Бортко),  «20 років потому. Зустрічі з Амосовим» (1989, реж. Тимур Золоєв)

Передмова: Катерина Рубан

27 березня

Тема: Революціонерка: спектри фемінності

Фільм: «Гадюка» (1965, реж. Віктор Івченко)

Передмова: Анна Циба

3 квітня

Тема: Солдат: кризовий герой Перебудови.

Фільм: «Івін А» (1990, реж. Ігор Черницький)

Передмова: Олександр Телюк

17 квітня

Тема: Козаки: героїчні привиди нації.

Фільм: «Вперед за скарбами гетьмана» (1993, реж. Вадим Кастеллі)

Передмова: Стас Мензелевський 

ВХІД: за квитком на виставку (20 грн)

ГЕРОЇЧНИЙ MAKE-UP: ІВАН (1932)

РЕЄСТРАЦІЯ НА УЧАСТЬ В ПОКАЗІ