ФІЛЬМ-ВІДКРИТТЯ МКФ “МОЛОДІСТЬ” – ШКУРНИК (1929)
Київ, Національна опера України
Національний центр Олександра Довженка презентує фільм-відкриття 42-го Міжнародного кінофестивалю МОЛОДІСТЬ: “Шкурник” (1929) Миколи Шпиковського в супроводі симфонічного оркестру Національної опери України.
20 жовтня о 17.30 в Національній Опері України відрикється 42-й Міжнародний кінофестиваль “Молодість”. Національний центр Олександра Довженка предствляє фільм-відкриття фестивалю – авантюрно-пригодницьку комедію Миколи Шпиковського “Шкурник” (“Цибала” / “Знайоме обличчя”).
Фільм було створено на основі повісті відомого в 1920-х роках українського письменника Вадима Охріменка, близького друга Максима Рильського. Заборонений до показу одразу після виходу на екрани (фільм так і не демонструвався в РСФСР та Європі), “Шкурник” багато років пролежав на полицях спецхранів. Після півстолітнього забуття фільм було “перевідкрито” кінознавцем Євгеном Марголітом завдяки есе Осипа Мандельштама “Шпигун”, де фільму дано компліментарну оцінку.
2011 року копію негативу фільму було куплено в Держфільмофонді Росії, де зберіглася єдина його копія (з українськими інтертитрами). На основі цієї версії фільму Національною кіностудією ім. О.Довженка 2012 року після сканування в розрішенні 2К було завершено цифрову реставрацію стрічки.
Музику до фільму 2012 року написано В’ячеславом Назаровим – автором музики до десятків українських фільмів. Музичний супровід до фільму наживо виконуватиме Симфонічний оркестр “Київ Класик” під керівництвом диригента Германа Макаренка.
Синопсис
Підприємливий київський обиватель Аполлон Шмигуєв, чий мирний міщанський побут потривожено громадянською війною, разом з конфіскованим на потреби революції «транспортним засобом» – верблюдом потрапляє в розпорядження більшовицького комісара. Запопадливий і вертлявий, Аполлон швидко стає на чолі місцевого комісаріату. Але невитравна жага до наживи вкотре ставить у небезпеку його життя.
Авантюрно-пригодницький роуд-муві, абсолютно нехарактерний для свого часу, в якому в рівній мірі висміювалися бюрократизм, фанатичність та абсурдизм більшовиків і клептократична пихатість білих – один із небагатьох прикладів української ранньої кінокомедії. Революційна ажітація червоних висвітлена у фільмі в відверто саркастичних тонах. Довершений фарс, у якому радянська влада побачила карикатуру на себе, було заборонено до показу.
У ролях:
Іван Садовський, Лука Ляшенко, Дора Феллер-Шпиковська, Дмитро Капка