KINO42: Анімаційна ретроспектива Наталії Марченкової
П’ЯТНИЦЯ
02 ЧЕРВНЯ
20:00
KINO42
КИЇВ, ВУЛИЦЯ КОСТЯНТИНІВСЬКА, 11Б
«День народження Наталії» — це ретроспективна програма робіт української режисерки анімаційного кіно Наталі Марченкової. Назва програми відсилає одночасно й до приводу, з якого ми хочемо зібрати всіх у затишному кінотеатрі KINO42, й до назви одного з найвідоміших мультфільмів авторки («День народження Юлії», 1994).
Під час ретроспективи широка аудиторія, зокрема, вперше побачить альтернативний фінал цього загадкового мультфільму, який був цензурований свого часу, але, на щастя, зберігся в режисерки.
Майстриня абсурдистської анімації Наталія Марченкова у своїх творах змогла поглянути на буденні речі під дивовижним та нестандартним кутом. Навіть всім знайому казку про рукавичку їй вдалося розказати так, що інтрига в фільмі тримається до самого фіналу.
Наталія Марченкова почала свою кар’єру в анімації, як художниця-мультиплікаторка. Близько 20 років вона оживлювала на екрані героїв фільмів Ірини Гурвич, Давида Черкаського, Єфрема Пружанського, Євгена Сивоконя й багатьох інших майстрів.
Як режисерка Наталія, вражає своїм вмінням перевернути все з ніг на голову як в сюжеті, так і в зображувальних засобах, додаючи парадоксальний гумор, елементи мюзиклу, проявлення нетипових взаємозв’язків з популярні мас-медійними темами й мотивами.
- Що тут коїться іще?!, 1989
Мюзикл для дітей. Історія про хлопчика та його ліричне сприйняття навколишньої дійсності. Вночі він разом із котом складають вірші й помічають незвичайні речі, які завжди трапляються з тими, хто в них вірить і чекає на чари. Уява малює дивовижні картини, які дарують головним героям масу вражень та гарний настрій.
- Рукавичка, 1996
Одного разу зимовою порою лісом пробігала сіра мишка. Вона змерзла, тому дуже зраділа загубленій кимось рукавичці. Забралася всередину, зігрілася, аж раптом почула, як хтось ще проситься в рукавичку. Жабка, зайчик, лисичка, вовк, кабан і навіть ведмідь — багато звірів, які хотіли погрітися й для всіх рукавичка стала прихистком, а ж поки не прийшов її хазяїн.
- Як Їжачок і Ведмежа небо міняли, 1985
«Як їжачок і ведмежа міняли небо», зроблений за оповіданням Сєрґєя Козлова, який випустив цілу серію книг про дружбу Ведмедика та Їжачка. Проте, фільм Наталі Марченкової суттєво відрізняється від інших екранізацій його творчості. Нібито дитяча історія поступово перетворюється на сюрреалістичну замальовку в жанрі кіно про кіно.
Лісові друзі Ведмедик та Їжак випадково знаходять мапу неба. Розгорнувши це полотно, вони потрапляють то в спекотне літо, то в дощову осінь, то в морозну зиму та в перемішку зустрічають персонажів різних казок. Мрійлива й фантасмагорична історія про пошук гармонії.
- Твір про дідуся, 1987
Події анімаційного фільму розгортаються в Києві перед революцією на межі століть. Ця історія, як старовинна родинна легенда про діда-візника та коня, а може й навпаки — з про вченого коня і його візника, розповідається маленьким хлопчиком. Як ми дізналися, що кінь був вченим? Дуже просто — під час оповіді він неодноразово додавав влучну французьку фразу. Навіть у творі про класове протистояння та революцію Наталі Марченкова вдалося перевернути все з ніг на голову, додати іронію і збити пафос.
- Моя сім’я, 1989
Зазвичай твори, які задають на домашнє завдання, пишуть за столом, але герой мультфільму обирає писати перед телевізором. Уривки з науково-популярної передачі переплітаються з описами реальних членів сім’ї, створюючи фантасмагорійні образи. З одного боку, це політ дитячої фантазії, а з іншого боку — метафоричне зображення життя типової сім’ї в пізньорадянський період. В цій короткій анімаційній історії абсурд неймовірно поєднується з практично документальним реалізмом.
- День народження Юлії, 1994
Сучасна казка про дівчину, яка шукає свою втрачену душу. Перше кохання, ревнощі, смерть — все є в цій фантастичній картині. Наречений Юлії трагічно загинув. Трохи посумувавши, Юлія знову вирішила вийти заміж. Ось тільки мертвий наречений повернувся по душу Юлії. Щоб врятувати її, довелося дівчині вирушити у потойбічний світ.
- Залізний вовк, 1999
Їхав Мишко лісом та й заснув. Аж раптом на нього напав залізний вовк. Так почалися багаторічні неприємності в героя фільму, та допоміг йому з них викрутися старий пень.
Дебютна режисерська робота Олега Педана, створена у співавторстві з Наталею Марченковою. Фільм виконаний в техніці об’ємної лялькової анімації. Завдяки незвичному куту зору та уяві художника та режисера, перед глядачем постає химерний, кубістичний казковий світ, в якому предмети побуту набувають фантастичних рис.
- Чарований запорожець, 2006
Одного разу козак стояв на березі, спостерігаючи воду, і раптово став свідком домагання морського чудовиська до русалки. Втрутившись в конфлікт, він допоміг водяній красуні. За цей вчинок русалка віддячила йому незвичним чином — забрала його відображення, разом з частиною його душі. Які кроки має зробити козак? І як русалка буде боротися зі злим і шкідливим чудовиськом, що живе на дні моря й намагається привабити її до себе? Ця фантастична історія наповнена яскравими, еротичними образами з української історії та міфології.
- Війна яблук та гусені, 2004
Ненажерлива гусінь напала на яблуню. У жорстокій боротьбі залишилося живим лише герой фільму — маленьке яблучко, яке врятували родичі пожертвувавши собою. Воно зростало, набирало силу і союзників, щоб помститися за знищений рід. Ця драматична історія про становлення героя розкривається в легкому й улюбленому режисеркою жанрі мюзиклу. Візуальне оформлення картини, що нагадує незвичайний геометричний орнамент, виконане талановитими художниками Едуардом Киричем і Іриною Смирновою.
- Любов та смерть картоплі звичайної, 1990
Історія життя звичайної картоплини, яка народилася на одному з полів, а потім була доставлена в місто. Опинившись у квартирі, разом зі своїми товаришками, вона спостерігає за життям місцевих, а одного разу взагалі закохується в ніж. Ідея мультфільму прийшла до Наталії Марченкової та Наталії Гузєєвої на кухні в той момент, коли Марченкова готувала картоплю. Так швидко з’явився сценарій, а за нею й сам мульт-фільм-мюзікл, створений методом перекладки. Музику до нього написав легендарний композитор Володимир Бистряков, в чоловічі партії співав Павло Зібров.
Бонус трек: альтернативний фінал «Дня народження Юлії».